tisdag 15 januari 2019

Mina top 10 i 2 genrer


I kommentarsfältet till mitt svar på Helgfrågan förra veckan skrev Anette: Kost och miljö läser jag också mycket om. Inte så mycket science fiction och fantasy. Du kanske har några bra tips på böcker inom de genrerna?

Tänk - det har jag aldrig funderat på. Men nu gjorde jag naturligtvis det - för det borde jag ju ha - tips på bra böcker alltså! Efter att ha funderat en stund så kom jag på mig att fundera på vad Anette skulle gilla, och det kan jag ju inte svar på. Inte alls. Jag kan ju bara tala om vilka som ligger i mina topp-listor. 

Så, jag ska nu försöka lista vilka som är top 5 (oj, så lite - men någonstans måste gränsen gå! Skärp dig nu Eva!) i varje genre.


"Science Fiction discusses the improbable, fantasy examines the impossible". - Rod Serling


Här kommer nu mina top 5 vardera inom Science Fiction och Fantasy - (so far):

Inom Science Fiction finns underkategorin Space Opera :) Där fins Becky Chambers böcker - och jag listar dem här som EN favorit för även om de inte måste läsas som en serie så hänger de ihop i Wayfarer-serien: A Long Way to a Small Angry Planet, A Closed and Common Orbit samt Record of a Spaceborn few.

Touchar underkategorin ovan gör också Redshirts av John Scalzi - en bok som kommer att få bo i min hylla forever. Scalzi har även skrivit Old Man's War-serien som jag lyssnat till tre böcker ur - de kan jag nog fortsätta att lyssna på ... om Storytel behagar ta hem dem.

The Humans av Matt Haig måste vara med här i listan. Den ackompanjeras av Humans: An A to Z - en pärla till bok med blurben:
DO YOU
A) Know a human?
B) Love a human?
C) Have trouble dealing with humans?
IF YOU'VE ANSWERED YES TO ANY OF THE ABOVE, THIS BOOK IS FOR YOU
Whether you are planning a high level of human interaction or just a casual visit to the planet, this user-guide to the human race will help you translate their sayings, understand exotic concepts such as 'democracy' and 'sofas', and make sense of their habits and bizarre customs.
A phrase book, a dictionary and a survival guide, this book unravels all the oddness, idiosyncrasies and wonder of the species, allowing everyone to make the most of their time on Earth.

... och vem behöver inte en sådan bok!

Andy Weir har skrivit The Martian, Artemis och den korta berättelsen The Egg Som man kan läsa på min blogg i sin helhet HÄR) - alla tre värdiga listan, men The Egg en favorit!

Slutligen - den måste ju med här: The Hitchhikers Guide To The Galaxy-serien av Douglas Adams - en trilogi i fem delar :) Med rätt sorts läs-tålamod och humor faller läsare med val och petunia (läs böckerna) för denna i alla generationer. Varför tror ni mitt andra namn är Trillian? ;)


klicka här för att komma till skaparen

Så, Fantasy då:


Nu blir det verkligen svårt - det här är min genre nummer 1. Favoriter här varierar. Men just idag:

Nej, jag tänker inte skriva Harry Potter- serien för den är så i en egen kategori av favoriter att det vore löjligt för den att ta plast så en annan bok inte får chansen här. Inte heller Tolkien får sina böcker med här - av samma anledning.

Neil Gaiman måste nämnas här. American Gods, Good Omens, The Graveyard Book ... och många många fler! American Gods har blivit serie - Good omens har varit radioteater och blir nu serie med David Tennant (Doctor Who-fantaster rejoice!) i en av huvudrollerna ...  Något att se fram emot!

Philip Pullmans Den Mörka Materian-serien som nu kommer med en prequel-trilogi vars första bok Book Of Dust kom ut 2017 - en bok jag lyssnade till med en fantastisk uppläsare som jag lovprisade HÄR - är fantastiska och ålderslösa!

The Chimes av Anna Smaill - helt klart! Om den skrev jag en gång:
En helt galen story som fångar och håller fast. Världen där musik styr och alla ”hypnotiseras” med klockspel för att aldrig komma ihåg mer än en dag i taget är både skrämmande och fascinerande. Kanske lite rörig ibland – och definitivt lite för snabb på slutet – men bra. Borde kanske bara ge den en 4:a med tanke på vad jag just skrev – men den lever, trots det kvar i mig, så det får bli en 5:a
Jag tänker på den fortfarande - det är ju ett gott betyg! 

En annan sådan bok, som lever kvar i mig är The Word for World is Forest av Ursula K. Le Guin. Om den skrev jag en gång:
Den bästa boken den här månaden. En jobbig, bra bok som tog mycket av min tankekraft och skakade om mina känslor. Läste kortare bitar i taget - var tvungen att lägga ifrån mig den mellan varven och låta det jag läst sjunka in och sjunka undan. En inte helt behaglig berättelse – men åh så bra! Skrev en smakbit om den HÄR! En klar 5:a

En nyupptäckt författare (för mig) är Nicholas Eames som skrivit Kings of the Wyld och Bloody Rose vilka ska ingå i en trilogi. Bloody Rose ligger på tur här hemma!
De här böckerna är så mycket Rock and Roll att författaren faktiskt har spellistor till respektive böcker på Spotify så man kan få sig en smak av stämningen i dem :) DET ni!



Där! Nja, det blev kanske inte bara fem böcker per genre - men fem författare :) och det är ju inte dåligt det!





4 kommentarer:

  1. En mycket intressant lista! Har läst Guldkompassen av Pullman, resten är oläst. Håller på med Liftarens guide, förresten! Har läst hälften, funderar ibland på att lägga ned (vilket är ovanligt för mig) men ändå fortsätter jag. Har inte bestämt mig än vad jag gillar den. Det är väl en antingen eller-bok: gilla eller inte.

    Arthur C Clarke med Rama-serien är ju bra om man är nyfiken på SciFi, tycker jag.

    SvaraRadera

  2. The Hitchhikers Guide To The Galaxy var min mans absoluta favo book på 1980-talet. Han blev så glad när jag ville läsa den. Han var mindre glad, men skrattade ändå när jag inte klarade av mera än kanske 50 sidor...

    SvaraRadera
  3. Där fick du en uppgift att bita i! Och klart att du fixade den, även om du förmodligen kommit på ännu fler läsvärda böcker efteråt.
    Jag har mycket kvar att läsa, det är då tydligt. Liftaren har både maken och dottern läst, jag borde väl ge mig på den också.

    SvaraRadera
  4. Å, vad roligt att läsa, tack för alla tips! Liftarens guide till galaxen har jag hört så mycket om, jag funderar på om jag skall leta upp den som radioföljetong på engelska, jag har hört att den skall vara så bra. Neil Gaiman är jag nyfiken på. Jag har bara läst hans illustrerade böcker om Sandman. Jag skall kolla upp övriga böcker du tipsar om också, det här är verkligen okänd mark för mig, så extra kul att ge sin in på den :) Jag har dessutom tänkt läsa mer på engelska framöver, så då kan jag ju kombinera nya genres med engelsk läsning.

    SvaraRadera