tisdag 25 november 2014

20 snabba i höstmörkret!



Linda, som har bloggen Enligt O, har en bra lista att blogga om – skönt att få lite hjälp till blogginlägg  så här års när det är svårt att tänka vettigt själv.  Hon skriver: Vill du hänga på? Välj mellan alternativen och feta ditt svar. Lämna gärna en länk, så kikar jag in och läser dina svar. Så det gör jag nu!

Augustpriset eller Nobelpriset? Ger blanka ___ i priser faktiskt. Det bästa man kan säga om dem är väl att de genererar bokdiskussioner, vilket kan vara intressant ;)

Malala Yousafzai eller Patrick Modiano? Malala försöker förändra i världen. Modiano … jag skrev om min upplevelse av och med Lilla Smycket HÄR … ja, så ni förstår mitt självklara val?

Hungerspelen eller Hobbit? Har inget förhållandet till Hungerspelen, i alla fall inte i bokform. Hobbit däremot är som en kär gammal vän!

Horace Engdahl eller Peter Englund? Känner inte någon av herrarna – men av intryck från TV så väljer jag Herr Engdahl.

Snö eller regn? Snö. Det är vackert med snö. Regn? Det är bara blött. Och grått. Blött och grått! Märks det att jag tröttnat på regnet kanske?

Lussekatter eller pepparkakor? Jag har nog aldrig gillat pepparkakor egentligen. Men de SKA man ju gilla för att de doftar jul och allt det där? Men nu har jag bestämt mig för att vara tillräckligt gammal för att våga vara originell och säga NEJ TACK till pepparkakor! ;)

Dystopi eller feelgood? En bra bok är en bra bok, oavsett!

Lars Kepler eller Camilla Läckberg? Ingen av dem. Fel genre!

Amaryllis eller hyacint? Hyacint – instinktivt svarat. För att doften är Jul. Men Amaryllisen är ju vacker såklart!

Pappersbok eller e-bok? Än så länge kan jag inte finna i mig att gilla e-böcker. Men vem vet vad framtiden bär med sig.

Biografi eller memoar? Alltid spännande att läsa hur en människa uppfattat sitt eget liv- och det är väl den uppfattningen som ”gjort” den de är … så, jo, det får bli memoarer.

Mia Skäringer eller Lena Dunham? Lena Dunham J som person. Efter att ha njutit av intervjun med henne på Skavlan!

Glögg eller julmust? Julmust. Tveklöst!

Fredrik Backman eller Lena Andersson?  Hm … Måste bli Lena Andersson för att jag gillar intervjuerna med henne i, t.e.x., Babel. Skönt speciell person. Ännu har jag inte läst någon bok av henne. Men jag har både läst bok av och träffat Backman.  ;)

Tegelstenar eller tunnisar? Spelar ingen roll. Var bok har sin tid!

Film eller tv-serie? Film. Snabbt svarat. MEN – det ändras kanske så sakteliga med hjälp av sajter som de två som nämns i nästa fråga – där kan man ju nämligen titta när man vill. Annars är det omöjligt – mitt jobb är inte ett jobb som tillåter fasta tider för tv-tittande!

Netflix eller HBO? Netflix. Inget i utbudet på HBO som lockade faktiskt!

En i taget eller slalomläsning? En i taget – kanske med någon eller några böcker med mindre berättelser eller kåserier, dikter, andakter, vid sidan om!

Skratt eller gråt? Vad vore livet/bokupplevelser utan båda två?

Julafton eller nyårsafton? Mys!









2 kommentarer:

  1. Vi hade en massa regn igår, idag ser det ut som att vi får det soligt. Skönt! Men vill ändå inte ha snö ;)

    SvaraRadera
  2. Det var klara svar på frågorna! Många författare har jag inte ens hört talas om, så tack för höjning av min allmänbildning:-)

    SvaraRadera