torsdag 27 november 2014

Stilla natt


Affärskedjan Sainsbury's i England har baserat sin julreklam på en sann, historisk, händelse - Vapenstilleståndet på julafton/dagen 1914!
Man kan göra en av två saker här; bli upprörd över att allt går att  använda allt som säljande reklam - vilket vi redan visste - eller vara glad över att ett gott budskap lyfts fram, oavsett syfte ...


I år är det 100 år sedan det faktiskt hände. 
Läs mer om det på Allt om Historias sida, HÄR!

Eller titta här:




Det finns en bok också: Stilla natt : När vapnen tystnade på västfronten julen 1914 av Stanley Weintraub

Julnatten 1914. Första världskriget har pågått i några månader och redan skördat tiotusentals offer. Då börjar ett tyskt kompani plötsligt att sjunga Stilla natt. Snart lyser julgranar med tända ljus upp nattmörkret. Obeväpnade soldater byter julklappar med varandra, begraver sina döda kamrater och spelar till och med fotboll tillsammans. De högre befälen tvingas motvilligt och hjälplöst att se på. Historikern Stanley Weintraubs Stilla natt är en stark skildring av krigets fasor, men också av mänsklig storhet, mod och värme. 

Jag har den, men har ännu inte läst den. Kanske blir det en av böckerna som får vänta till julledigheten!

Ledighet ja - den är det några veckor kvar till ;) Nu kommer en intensiv jobb-period! Idag? Julkransar och annat pyssel till sena kvällen. Smörgåstårta och gotter bäddar in tröttheten framåt kvällen och även jag får till en krans ... som alla andra år!






6 kommentarer:

  1. Reklamen är bra, mycket bra t o m! Annorlunda och man minns första världskriget!
    Sainsbury är "banbrytande" på många sätt, bl a var kedjan först med att knyta Jamie Oliver till sig!
    Å du, jobba inte ihjäl dig!

    SvaraRadera
  2. Intressant! Det visste jag inte.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Man lär sig ständigt...
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  4. Helt nytt för mig! Spontana tankar; jaha, vi dödar inte varandra på julafton men sen fortsätter vi... Vad är skillnaden egentligen, tänkte först. Lite senare... samma tanke plus.. oj lite tragikomiskt :()

    SvaraRadera
  5. Tummen upp, jag kan då inte bli upprörd för att den sanna historien används i reklam... fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg trots att jag hört om det tidigare. Verkligen fint..

    SvaraRadera
  6. En fin berättelse är ju fortfarande en fin berättelse.
    /Kiki

    SvaraRadera