lördag 25 februari 2017

Jag vet att det är tjatigt ..


I morse såg jag det här:



Först tänkte jag "Men, på riktigt?" och sedan "vad då Wall street journal?"

Jo, HÄR finns den artikeln, skriven av  J*mmie Åk*sson and M*ttias K*arlsson - man kan bara läsa hela artikeln om man är prenumerant, tyvärr - men den börjar så här i alla fall:

When President Trump last week raised Sweden’s problematic experience with open-door immigration, skeptics were quick to dismiss his claims. Two days later an immigrant suburb of Stockholm was racked by another riot. No one was seriously injured, though the crowd burned cars and hurled stones at police officers.
Mr. Trump did not exaggerate Sweden’s current problems. If anything, he understated them. Sweden took in about 275,000 asylum-seekers from 2014-16—more per capita than any other European country. Eighty percent of...

Morgan Johansson (S) kommenterar den artikeln i SVT Nyheter, HÄR. Där får man lite mer insikt i hur SD använder Tr*mps lögner om Sverige för att stärka sin egen position i världen. Har ni missat Tr*umps lögner så kan man läsa om de HÄR!

HÄR är DN's artikel om händelsen som han refererade till och hur den kommit att bli en stor nyhet i USA.

Jag vet att det är tjatigt - att nyheterna om hur Tr*ump beter sig aldrig tar slut och man vill begrava huvudet i sanden och låtsas som om det är vårstormarna som drar förbi och snart blir allt bättre. Men, för egen del vill jag hålla mig såpass uppdaterad så att jag inte bli "tagen på sängkanten" en dag och inte ha hängt med alls i vad som hänt. 
Men det gör ingen skillnad "att veta"? Jo, jag tror att det gör det. För det jag vet inverkar ju på hur jag tänker, vad jag säger och då även hur jag beter mig.
Jag kan inte sätta mig in i allt - men jag kan i alla fall agera på det jag reagerar på - som vad Ernman skrev om. Klokare blev jag ... och, visserligen, mer frustrerad också ...









6 kommentarer:

  1. Jo..den där Trump måste bort på nåt vis, han är en Amatör när det gäller politik, som en liten gosse i en godisbutik som får ta hur mycket som helst utan att betala för det :(

    SvaraRadera
  2. Den mannen er ikkje sann,
    alt som kjem frå hans munn og hans kroppsspråk er til
    å grine av.
    Kva blir fortsettelsen skal tru.

    God helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  3. Skulle kunna skriva en roman om den personen - eller rättare sagt manus till en skräckfilm. På BBC får ju Sverige sällan några inslag, men nu så... SUCK!
    Håller med Guldkryckan - karln måste bort.
    Har aldrig varit intresserat av politik, men tack vare honom följer till och med jag "såpoperan"...

    SvaraRadera
  4. Jag följer t.o.m. hans twitterkonto. Vet inte om han tänker först och skriver sedan eller om han skriver först och tänker sedan.
    Oavsett vilket så vet ja inte vad som är värre. Vi får se hur länge han får härja fritt.

    SvaraRadera
  5. För en gångs skull håller jag med Jan Guillou som sa att man nästan maniskt kollar nyheterna för att se vad T***p hittat på för idiotier. En blandning av fasa och nyfikenhet.
    Värst är ju att se hur en enda mening kan få sådana effekter i helt andra delar av världen. Att han har sån otrolig makt.
    Och att även om han tröttnar eller blir avsatt finns det fortfarande folk som håller med honom ...

    SvaraRadera