torsdag 16 februari 2017

Modern Classics à la Penguin #27


Läs om min egen utmaning HÄR!

T.E. Lawrence (Thomas Edward Lawrence), 1888 - 1935 - mest känd som Lawrence of Arabia.
Lawrence väckte internationell uppmärksamhet i sin verksamhet som samverkansofficer under den arabiska revolten mot osmanska riket 1916–1918. Den allmänna bild som finns av honom skapades delvis av den amerikanske journalisten Lowell Thomas sensationella reportage under dessa år men även av den bild han själv ger i sin självbiografi Vishetens sju pelare (Seven Pillars of Wisdom).

Några inte så kända fakta om T.E., enligt DEN HÄR artikeln:

T.E. föddes som nummer två i en skara på fem barn till Sarah Lawrence och Sir Thomas Chapman (som lämnat fru och barn för att leva tillsammans med Sarah) - de var aldrig gifta - Chapman tog namnet Lawrence och de som gifta. T.E. fick inte vet a hur det egentligen var förrän fadern var död.
Till skillnad från hur han framställs i filmen Lawrence of Arabia var T.E. en ganska kort man.
Han hade ingen utbildning eller övning i krigföring.
Han förlorade två bröder i första världskriget.
T.E. blev inte känd förrän kriget var över och den Amerikanske korrespondenten Lowell Thomas under 1919 började resa runt och berätta om allt han sett under kriget.
Han tackade nej till att bli adlad av George V då han ansåg at Britterna svikit Araberna genom att lova oberoende.
T.E. dog i en motorcykelolycka.



Jag ska villigt erkänna att jag inte hade en aning om att han skrivit böcker. Se vad han skrivit HÄR, hos Goodreads.

Mitt citat kommer ur Seven Pillars of Wisdom: A Triumph (Vishetens sju pelare): 


All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake up in the day to find it was vanity, but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible.











2 kommentarer:

  1. Det visste inte jag heller. Men filmen har jag sett för några decennier sedan.

    SvaraRadera
  2. Han är dessuotm WALESARE! Jag har varit vid hans födelsehus och skrivit om detta.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera