torsdag 10 november 2016

Modern Classics à la Penguin #15


Läs om min egen utmaning HÄR!


Idag är det dags att lära mig något om mannen på boxen; Albert Camus, 1913 - 1960. 46 år gammal dog han i en bilolycka efter att ha valt bort att använda den tågbiljett han redan hade köpt. Det är alltid de små valen som gör de stora förändringarna.

Namnet är bekant - men jag har inte läst något av hans verk.

När jag skulle läsa på om honom hittade jag en väldigt informativ YouTube-film. Se den gärna - den är på engelska:




HÄR kan du läsa en bra, sammanfattande artikel också - den är på svenska!

Nobelpriset i Litteratur 1957 "for his important literary production, which with clear-sighted earnestness illuminates the problems of the human conscience in our times".

De mest omtalade romanerna är Främlingen, Pesten och Fallet - och de mest omtalade essäerna är Myten om Sisyfos och Människans revolt.

Ett citat som ofta tillskrivs Camus är detta:

“Don’t walk in front of me… I may not follow
Don’t walk behind me… I may not lead
Walk beside me… just be my friend”

Men det finns inga källor som bevisar att han faktiskt sagt, eller skrivit detta - så till dagens utmaning fick jag allt leta reda på ett annat!


“People hasten to judge in order not to be judged themselves.” Albert Camus, The Fall









4 kommentarer:

  1. Båda citat gillas här vid frukostbordet!
    /Kiki

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag vidgade vyer här Eva, det gör alltid gott att läsa om filosofernas tänk - och sätta de in i det som sker med oss och med världen ...

    SvaraRadera
  3. Så bra att få lite bakgrund till ditt instagram inlägg! Albert verkar ha varit en intressant person.

    SvaraRadera
  4. Honom känner jag mycket väl igen. Främlingen, Pesten och Fallet ingick i den franska litteratur som vi fick läsa i plugget. Minns att jag gillade böckerna skarpt, men kommer såklart inte ihåg nå't av dom idag;-)

    SvaraRadera