torsdag 20 april 2017

Modern Classics à la Penguin #35


Läs om min egen utmaning HÄR!

Dorothy Parker, 1893 - 1967, amerikansk poet, kritiker, författare och feminist.

En artikel om henne börjar så här:
Dorothy Parker was the sharpest wit of the Algonquin Round Table, as well as a master of short fiction and a blacklisted screenwriter.
Algoquin Round Table var en informell klubb av några få författare som träffades och åt lunch tillsammans på Algonquin Hotel på Manhattan. Groucho Marx var en annan av dem. Gänget kallade sig "Den onda cirkeln". De ägnade sig åt "spydigheter, ordlekar och kvickheter".
Kvinnor som hamnat i den här boxen av Modern Classics av Penguin är få - och alla verkar de haft stormiga liv och behövt hävda sig bland männen genom extra skarpt utnyttjad intelligens och med kvick tunga. Det kan inte ha varit lätt då - det är ju inte alltid lätt nu.

Dorothy Parker blev berömd när hon skrev bokrecensioner, dikter och noveller för The New Yorker.

Jag har inte läst något av Dorothy Parker - mig veterligt. Men när jag läser den här så vet jag att jag vill läsa mer:


“In youth, it was a way I had,
To do my best to please.
And change, with every passing lad
To suit his theories.

But now I know the things I know
And do the things I do,
And if you do not like me so,
To hell, my love, with you.”

I motsatts till förra veckan då jag verkligen hade svårt att hitta ett citat som inte gjorde mig vansinnig så är det svårt att välja bland allt klokt den här kvinnan uttryckt. Slutligen fastnar jag för det här:

Of course I talk to myself. I like a good speaker, and I appreciate an intelligent audience.










2 kommentarer:

  1. Ord till tröst att klottra på en spegel:
    Helena sken som en vandringspokal,
    himlen var gränsen för Sapphos begär,
    franska Ninon hade ingen moral,
    men å, vilken präktig flicka jag är!

    En favorit sen tonårstiden nån gång! Bästa torsdagshäls!

    SvaraRadera
  2. Dorothy Parker är en väldigt klok tjej - sista citatet är ju bara såååååå bra. I love it:-)

    SvaraRadera